Wednesday, June 15, 2011

::: mulut :::

assalammualaikum...

nak citer N3 kali ni pasal mulut boleh???

mulut....betullah kadang mulut tu sangat merbahaya..kerana di dalam mulut tu letaknya seketul lidah...lidah yang boleh berubah menjadi lebih tajam daripada mata pedang! menghunus si pemangsa tanpa disedarinya....

minggu lepas..aku dapat satu panggilan tipon.....pergh..sadis gakla dengar "ayat-ayat cinta" dari si pemanggil....pumprang..pomprang....bile aku dah masuk..bagi betul ape yg die dengar.....pomprang..pomprang.....sudahnya..aku diamkan..dengarkan jela..bagi can di luah sgla yang terbuku ape nak kate.....

bila aku senyap..tanpa kata..juga dimarah juga..ibarat cakap dgn dinding katenya..lantas....ape yg sewajarnya...mau berkata di cantas..bila diam..juga di tak boleh...."katelah ape saje...." itu sahaja yang aku mampu luahkan..lantas di putuskan talian tanpa pamitan atau ucap salam.....

hmmm...parah juga ye..penangan mulut ni ye....

selang beberapa jam kemudian..petangnya...si pemanggil menelipon semula..memintas maaf di atas keterlanjuran kate....tadi die sebenarnya baru di 'sound' sblom membuat panggilan kat aku..si A menya'ound' si B [si pemanggil yang lepaskan marah kat aku la...] mengatakan si A kate aku cenggini..aku cenggitu....yang si B pun patut gini..patut gitu....ha..pelagi si B pulak jenis hot temper....habis sgla di sembur kebengangan kat aku tanpa usul periksa....

hmm..hebat ye penangan rantaian kemarahan yang berpunca dari SI MULUT ni ye....ibarat..bos marah kpda suami di opis....si suami balik ke rumah melepaskan amarah kepada isteri yang menunggu dgn senyuman manis.... hilang sgla senyuman manis bila si suami balik dengan herdikan & laungan kemarahan....lantas..si isteri yang geram di marah tanpa asbab yang munasabah...melepaskan geram kpd si anak yang menagih simpati & perhatian..lantas si anak pulak menerima hukuman.....wah...hebat juga rantaian kemarahan ni ye.....mulut..mulut....

patutla...pengarah matrikulasi dulu pernah berpesan..berhati-hati bila melontarkan ayat...jika tiada ape yang baik untuk di perkatakan...diam saje la dari mengeluarkan kate2 yang bisa menyakitkan & merobekkan hati orang..ade kebenaran di situ....

sebenarnya aku tak bermaksud nak highlight atau mengatakan siapa baik..siapa yang tidak wajar.. atau menyalahkan si A tak patut bercakap ikut sedap mulut tanpa usul periksa..dan si B pulak..marah tak tentu hala..tanpa penelitian yang sepatutnya....segalanya aku anggap itu sebagai pelajaran & ibrah bagi aku...kerana bagi aku hari itu aku dapat pengajaran yang amat bermakna!

biarlah di kate ape..biarlah dimarahi buruk rupa....itu menyedarkan aku..bahawa tak elok marah tanpa usul periksa....tak bagus..kata ikut suka tanpa bertanya si empunya badan terlebih dahulu kondusi sebenarnya....ya betul...sesungguhnya....aku telah dapat pengajaran yang amat berguna....

peliharala MULUT dari berkata orang juga perkara yang sia-sia....tiada faedahnya..sekadar menambah saham dosa yang sedia ada [andai salah tafsiran kite..tak rugi bertanya hujung pangkal cerita dari mereka skrip sesuka rasa]

MULUT.....dari di gunakan untuk berkata sesuka rasa..bercerita tak tentu hujung pangkalnya...alangkah indah jika dapat di suapi MULUT kite dengan makanan yang enak & sedap juga yek....perut pun konfirm kenyang.....(^_^) hehehe

okla.stop di sini. dulu...sampai jumpa lagi di lain catatan ....

No comments:

Post a Comment